Christine Ambell med sin nya firma My Tomorrow Consulting, bloggar om hållbar utveckling. Här finns förkärlek till teknik och statistik samt gränsöverskridande samarbeten.

Hur kan vi hjälpa konsumenten att älska sina produkter?

Skriv en kommentar
1 februari 2012 16:17

När modefolket talar om hållbar utveckling låter det såhär: ”hur kan vi fortsätta älska mode utifrån ett hållbart perspektiv?” ”Hur ska vi designa och fortsätta sälja?”. Här vill man integrera hållbar utveckling på ett sett som ska ”hjälpa konsumenten att älska sina produkter”.

När modebranschen ordnar ett event om hållbar utveckling får det en annan touch än jag är van vid i hållbarhetssammanhang. Jag trodde heller inte att det skulle vara så många som kom till Paviljongen i Kungsträdgården imorse. Men så fel jag hade. Vi var många som dök upp, det är så himla kul att se och majoriteten var modefolk!

En stundtals oetisk bransch
Modebranschen är utmärkande när man ser till etik. Sektorn agerar stundtals helt annorlunda mot sina egna värderingar. Det förklarar Sofia Ulver-Sneistrup, forskare från Lund som har kollat på konsumtionstrender. Där försöker man även förstå hur man bygger upp en känsla av ”nytt”? Hur får man konsumenten att känna att det är nytt hela tiden och samtidigt göra det hållbart. Enligt Sofia handlar det troligtvis om att få produktionsslingan att tänka service.

Men, det är skillnad på fashion och shopping. Fashion behöver inte betyda konsumtion!

 

En ny form av konsumtion
Elin Larsson från Filippa K berättar att deras second-hand avdelning går riktigt bra, idag är deras efterfrågan faktiskt större än utbudet. Burak Cakmak från Gucci håller med. Vissa klädesplagg från t ex Gucci får högre pris som second hand än ursprungspriset. Han talar även om lyx – ett laddat ord. Det ses som något icke nödvändigt men man vill ha. Många ser lyx som något orättvist och något oändligt men man kan också se det som hållbar utveckling.

Hälsa, naturlig och bra för planeten.
Calle Peyron från Berghs, förklarar att man ser en ny form av kundgrupp växa fram i världen och de kallas för LOHAS (Lifestyles of Health and Sustainability). De representerar ungefär 20% av konsumenterna i västvärlden och det är en växande konsumentgrupp som är väldigt krävande och har starka kriterier:

  • Hälsa, naturlig och bra för planeten
  • Tycker att företag ska ta större ansvar
  • Är villiga att betala mer för en miljövänlig produkt om man litar på varumärket.

De som blir LOHAS är människor som har en inre mognad, vet vad de vill och vad de vill göra av livet. Det handlar om att tänka med både hjärta och hjärna. Därför behöver vi nya affärsmodeller menar Calle och shoppingupplevelsen behöver ändras.

Tekniken ändrar konsumtionsbeteenden
Hans Andersson från IBM uppdaterar oss på de tekniska bitarna som att 2 miljarder av världens 7 miljarder människor är uppkopplade till nätet samt att 4,8 miljarder har tillgång till mobiltelefon. Shoppingbeteendet förändras tillsammans med teknikutvecklingen. Vi använder nätet för att konsumera till rätt pris, plats, färg, storlek och snart; även etik.

Konsumtion handlar om att dela och kommunicera. Att kunna länka samman ett märke med en konsument. Det blir allt viktigare för konsumenten att kunna stå för produkten. Mikael Schiller, ACNE poängterar att de måste få människor att känna sig superspeciella och superviktiga. På ett sätt jobbar man precis som förr, man gör otroliga produkter och jobbar nära konsumenten.

Självkritik?
Men särskilt självkritisk var man inte, att det produceras kläder som kan orsaka cancer och allergier, det nämnde man inte, eller de ibland svåra arbetsförhållanden längre ned i leverantörskedjan. Baksidan och de mängder att textilier som varje år slängs eller trenden att blanda material som försvårar återvinning. Varje svensk konsumerar i genomsnitt 24 kg textilier per år och det slängs ungefär 70 000 ton kg textilier i Sverige. Modeindustrin säljer plagg som inte kan tvättas och man har inte full kontroll på de kemikalier som sprids eller används. Listan kan göras lång utifrån olika hållbarhetsaspekter.

Men hade man varit mer öppet negativ och kritisk, då hade nog alla konstaterat att det är ”ute” med oansvarigt företagande och tomma värderingar. Modebranschen ska ju vara modern. Eller som Burak Cakma från Gucci sa; ”om du går tillbaka tre år så var det svårt att veta vilka som arbetar med hållbar utveckling inom branschen. Men idag så gör alla det”.

Hållbart mode är en trend som är här för att stanna. Modebranschens strävan efter att få konsumenten att vilja älska just deras produkt kommer att behöva bygga på förtroende och de som sviker ens förtroende kommer till slut att åka ut. Jag hoppas och önskar att den utvecklingen kunde gå mycket snabbare.

Fashion Talks 2012 anordnades av Antonia AX:son Johnson foundation for sustainable development med nystartade Association of Swedish Fashion Brands.

 

MvH Christine

Ett svar till “Hur kan vi hjälpa konsumenten att älska sina produkter?”

  1. [...] hittar du även på Miljöaktuellts hemsida Rekommendera på FacebookDela på LinkedinTwittra om dettaSprid via mail Postad: February 1st, [...]

Kommentera inlägget

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Var god skriv in texten du ser nedan:

XHTML: Ni kan använda er av följande taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Senaste Platsannonserna

Våra nyhetsbrev, helt gratis!


Please don't insert text in the box below!

Följ Miljöaktuellt på Twitter

Magasinet Miljöaktuellt

MILJÖAKTUELLT NR 6/2014 UTE 25 JUNI!
  • Stor rankning - Sveriges bästa miljökommun
  • Supervalåret - så ser framtidens miljöpolitik ut
  • Hotellduell - Scandic vs Nordic Choice
  • Personporträttet - Siw Persson, WWF

Plus mycket annat!

Matnyttigt för miljöproffs

Nu kan du ladda ner Lag & rätt nr 7!
  • Svenskt förbud mot bisfenol kan utvidgas
  • Planer missar miljöaspekter
  • Vinnaren betalar - ny princip?
  • Expertkommentar: Därför måste Volvo förtydliga reklamen
  • Fastighetsägare slipper saneringsansvar
  • BASF tillverkar mest riskkemikalier
  • Fyra utvalda för elvägar
  • "Nya föreskrifter hotar nationalparker"
  • Kylutrustning för proffsbruk får energimärkning

Tjuvläs Lag & rätt
Köp ett nummer i IDG Shop  

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Martina Frisk | Kontakta MiljöAktuellt | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group