Virtuellt eller hybrid – det är Leaning Design som avgör

Skriv en kommentar
12 februari 2010 08:32

Paul Salinger VP Oracle inledde dagen med ett mycket intressant pass kring Learning Design ett begrepp som understryker vikten at att det är meningen med, och önskat resultat av, mötet som måste styra planeringen inte teknik, destination eller trender (låter självklart, men ofta ser verkligheten annorlunda ut i planeringsprocessen).  Paul var för övrigt den som ansvarade för Oracles Open World med 58,000 deltagare i San Franciscos centrum!

Med en verklighet där många flygbolag kommer att stryka på foten när oljan passerar $150 fatet  (och det finns beräkningar som gör gällande att vid $200 är flygindustrin ett minne blott) eftersom de halkat efter i forskningen kring förnybart så finns det bara av detta skäl all anledning att börja vänja sin organisation vid virtuella möten redan idag.

Vänja sig vid att designa mötet först.  Är det fråga om informationsspridning är ett enkelt webinar oslagbart, gäller det förhandlingar mellan parter som känner varandra kan telepresence fungera väl (trots hög prisbild) men som tidigare konstaterats när det gäller att bygga förtroende och att entusiasmera är och förblir livemöten oslagbara.

Slutsatsen blir att designa mötet efter behovet men att börja förbereda för ökad andel virtuellt l hybridmöten. Ett skäl ytterligare är att vårt sätt att kommunicera förändras oerhört snabbt och med det blir digital kommunikation norm snarare än nyhet.

Under eftermiddagen höll Roger Rickard en spännande föreläsning kring konsten att påverka och bidra till förändring. För en organisation som GMIC med målsättingen att förändra en gigantisk industri från obetänksam tradition till hållbarhet är det oerhört viktigt att förstå hur man effektivt påverkar människor och omvärld att förändra sig.

Grundreglerna var, Utbilda dig, börja med att tala med och lyssna på folk i din närhet, påverka media och myndigheter, använd sociala media, ring politiker, arbeta frivilligt, ge bidrag, tro på det du gör och inspirerar, arbeta lokalt, förstå andras uppfattning, var positiv, var personlig och känslosam, använd positiv story telling och erbjud lösningar på folks problem. Kan låta självklart men är resultatet av år av forskning och används av lobbyister och aktivister världen över.

Vid konferensens avslutning pratade inkommande president Guy Bigwood från MCI om det sannolika målet att nå 1000 medlemmar i år och öppna ett antal chapters. Den stora frågan är vilket blir vårt första utanför USA, Slovenien, Japan, Taiwan, Portugal, Spanien, Danmark, Holland eller Sverige?

Du som vill veta mer kontakta gärna mig.

Jan Peter

Janpeter.bergkvist@sleepwell.nu

Director of the Board of GMIC

www.greenmeetings.info

Kommentera inlägget

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Var god skriv in texten du ser nedan:

XHTML: Ni kan använda er av följande taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Senaste Platsannonserna

Våra nyhetsbrev, helt gratis!


Please don't insert text in the box below!

Följ Miljöaktuellt på Twitter

Magasinet Miljöaktuellt

MILJÖAKTUELLT NR 6/2014 UTE 25 JUNI!
  • Stor rankning - Sveriges bästa miljökommun
  • Supervalåret - så ser framtidens miljöpolitik ut
  • Hotellduell - Scandic vs Nordic Choice
  • Personporträttet - Siw Persson, WWF

Plus mycket annat!

Matnyttigt för miljöproffs

Nu kan du ladda ner Lag & rätt nr 7!
  • Svenskt förbud mot bisfenol kan utvidgas
  • Planer missar miljöaspekter
  • Vinnaren betalar - ny princip?
  • Expertkommentar: Därför måste Volvo förtydliga reklamen
  • Fastighetsägare slipper saneringsansvar
  • BASF tillverkar mest riskkemikalier
  • Fyra utvalda för elvägar
  • "Nya föreskrifter hotar nationalparker"
  • Kylutrustning för proffsbruk får energimärkning 

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Martina Frisk | Kontakta MiljöAktuellt | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group