Hammarby Sjöstad: nästa steg

Skriv en kommentar
26 september 2012 15:32

Det finns många sätt att utveckla konceptet hållbara städer. Som jag diskuterade i mitt förra inlägg, visade OS i London hur en stad kan mobilisera och stärka hållbarhetsaspekter.

I Sverige har vi exemplet Hammarby Sjöstad. Ett ”nej” till OS i Stockholm 2004 blev den drivande kraften och byggstarten för en ny stad i stället för den planerade OS-byn.. Området blev slutligen det så kallade Stockholm Hammarby Sjöstad, ett ledande exempel på hållbar utveckling i världen.

Detta område ingår nu i en ny utvecklingsfas. Den som leder detta arbete är den förre finansministern, Allan Larsson. Som boende i området leder han nu Hammarby Sjöstad 2020, ett kluster av aktörer – företag, forskningsinstitutioner, miljförvaltning och näringslivskontor.

Jag träffar Allan Larsson i Hammarby Sjöstad en höstdag då solen speglar sig i vattenytan och lyser upp stadsdelens fasader. – Hammarby Sjöstad är för mig svaret på många av våra framtidsutmaningar. Och det syns bland annat på det stora internationella intresset. , Cirka 7000 besökare från ett 30-tal länder under 2011, med Kina, Japan och Frankrike som de mest frekventa.

– Allt har inte blivit perfekt och det behöver rättas till. Men samtidigt vill vi  höja ambitionerna ytterligare och komplettera med nya satsningar för att även 2020 ska vara en förebild för hållbart stadsbyggande.

– Vi skall nu sänka energiförbrukningen i byggnaderna till under 100 kWh/kvm. Vi har gjort en kartläggning som visar vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. En handlingsplan diskuteras med de bostadskooperativa föreningarna i områdetfortsätter Allan Larsson. Vi diskuterar med ABB, Fortum och KTH att etablera så kallade smarta nät för att förbättre energi effektiviteten.

Begrepp som smarta nät och hållbara transporter återkommer i alla resonemang kring nästa utvecklingssteg. Allan Larssons fokus ligger på hållbar elproduktion. Energiförlusterna i en förbränningsmotor är 70 % jämfört med 10 % i en elmotor.

– Vi behöver snabbt bygga om hela vår fordonspark med bilar, bussar, båtar och lastfordon. Därför  vill vi nu tillsammans med Volvo och Vattenfall etablera  Sveriges första busslinje.   Med den här nya teknologin reduceras energiförbrukningen med 65 % och utsläppet av växthusgaser (koldioxid) reduceras med 75 % jämfört med  en vanlig biogasbuss, berättar Allan Larsson.

Samtalet om fordonsparken fick mig att minnas min intervju med Swedavias VD, Torborg Chetkovic, som höll fram betydelsen att ha hela fordonsparken i åtanke när vi planerar. Swedavia ser även sin del i den hållbara stadens nätverk av transporter och blir därför en viktig länk i denna dialog. Med ansvar för elva flygplatser i Sverige har Swedavia en mycket viktig funktion att fylla för att etablera effektiva och smarta transportlösningar för stadens hållbara utveckling. Swedavia kan också redovisa resultat – arbetet med energi-och klimatfrågor har lett till att man minskade sina koldioxidutsläpp med 60 % under perioden 2005-2011. Nu siktar man på att bli en nollutsläppare av fossil koldioxid till 2020. Genom sitt arbete har man fått stort internationellt erkännande både i Europa och i andra delar av världen. Ett samspel med Hammarby Sjöstads utvecklingsprogram skulle ge ny näring åt dialogen om stadens hållbara transportnät.

Enligt Charles Secrett, senior rådgivare på Respect och den som utvecklat Londons hållbara stadsprogram, satsas allt mer på smarta och intelligenta energinät och de ledande aktörerna finns i Kina, Europa och USA. Men det är framförallt investeringarna inom transportsektorn som ökar. Han ser allt mer flexibla och mobila transportmöjligheter i stadsutvecklingen.

Charles Secrett framhåller Siemens som en av de ledande aktörerna. De har arbetat under flera år med utvecklingen – från smarta hem till smarta städer – hur processorer, sensorer och nätverksanslutningar inbäddade i vardagsföremål kan ta kontroll över byggnader och utnyttja de urbana miljöerna maximalt. På företagets forskningscenter, Siemens Campus, berättar Charles Secrett om en fullt utrustad bostad och fastighet med intelligent styrning av byggnadens kommunikationscentral och multimediateknik. En levande testverkstad som jag också hör Allan Larsson berätta om för Hammarby Sjöstad 2020.

Återvinningsystemet i Hammarby Sjöstad, baserat på sosug, är en internationell förebild för stadsbyggare och miljöplanerare.  Här arbetar aktörer som Envac och kommunen tillsammans för att effektivisera sophanteringen inom projektet Återvinning 3.0.

Och en av de mer spännande delarna i Hammarby Sjöstads nästa utvecklingsteg är den så kallad demoplattform för Informations- och kommunikationsteknik som utvecklas i samarbete med välkända operatörer som bland andra Ericsson, Telia och Tekniska Högskolan. Frågan är hur morgondagens information utvecklas när läsarna väljer bort de tryckta tidningarna.

Allan Larsson avslutar med att tala om Hammarby Sjöstads 2020-program – ElecTriCity – ett levande laboratorium – som blir en demoplats för elbilar, laddstationer, bilpooler och hyrbilar och så kallade show rooms för smarta nät och hållbar energi.

Jag ser i Allan Larssons papper att han har en demoskiss på en satsning på en skidtunnel och en inomhusskidbacke i området. Kultursatsning i samarbete med Metropolitan Operan. Och när jag lämnar Allan denna höstdag tar jag med mig några ord som jag alltid kopplat ihop med honom – inspiration, engagemang och entreprenörskap. Ett bra kännetecken för en samhällsförbättrare och pensionär.

Kaj Embrén

 

Läs mer om seminariet organiserat av Swedavia (Oktober 10): Ett klimatarbete för ökad tillgänglighet

Läs Charles Secretts artikel ”From Smart Gizmos To Smart Cities … And Beyond” (fulltext).
Läs min forskning på det internationella nätverket för hållbara städer.

Följ mig på Twitter och på Facebook.

 

Ett svar till “Hammarby Sjöstad: nästa steg”

  1. kajembren skriver:

    Hammarby Sjöstad – nästa steg…

    Välkommen till Dieselverkstaden, Sickla måndagen den 15 oktober 2012 och var med när Hard Rain:Whole Earth? öppnar i Nacka.

    Medverkan av bl a Sidas kommunikationsdirektör Joachim Beijmo , Erik Langby, Kommunalråd, Allan Larsson fd Finansminister, Swedavia och Vattenfall om Hållbar stads- och transportutveckling.

    Anmäl dig här:

    http://www.kajembren.com/wp-content/uploads/2012/10/Invigning-av-Hard-Rain-i-Nacka-program-och-påminwww.kajembren.com

Kommentera inlägget

Artikelkommentatorerna ansvarar själva för sina inlägg.

Var god skriv in texten du ser nedan:

XHTML: Ni kan använda er av följande taggar: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


Senaste Platsannonserna

Våra nyhetsbrev, helt gratis!


Please don't insert text in the box below!

Följ Miljöaktuellt på Twitter

Magasinet Miljöaktuellt

MILJÖAKTUELLT NR 6/2014 UTE 25 JUNI!
  • Stor rankning - Sveriges bästa miljökommun
  • Supervalåret - så ser framtidens miljöpolitik ut
  • Hotellduell - Scandic vs Nordic Choice
  • Personporträttet - Siw Persson, WWF

Plus mycket annat!

Matnyttigt för miljöproffs

Nu kan du ladda ner Lag & rätt nr 7!
  • Svenskt förbud mot bisfenol kan utvidgas
  • Planer missar miljöaspekter
  • Vinnaren betalar - ny princip?
  • Expertkommentar: Därför måste Volvo förtydliga reklamen
  • Fastighetsägare slipper saneringsansvar
  • BASF tillverkar mest riskkemikalier
  • Fyra utvalda för elvägar
  • "Nya föreskrifter hotar nationalparker"
  • Kylutrustning för proffsbruk får energimärkning 

Har du synpunkter på sajten? Kontakta sajtansvarig: Martina Frisk | Kontakta MiljöAktuellt | Om cookies, personuppgifter & copyright
Karlbergsv. 77 106 78 Stockholm Tel: 08-453 60 00 Karta | Copyright © 1996-2014 International Data Group